top of page

SLIT & SLÄNG
- hjälp vi drunknar!

Identitet (12).png

Arbetspass, 60 min

Introduktion till dig som lärare

 

1955 publicerade Time Magazine en artikel med titeln "Throwaway Living”. Det anses vara första gången som slit-och slängbegreppet användes och då i positiv bemärkelse. (Ur Isabelle McAllisters bok Skavank). Alla de nya engångsartiklarna och de nya plastprodukterna sparade en massa tid, framförallt för hemmafruarna. Massindustrin och överproduktionen accelererade i takt med att den moderna människan ville ha det nytt och enkelt. Och här står vi idag - vi och planeten drunknar bokstavligt i alla prylar. Slit och slängt har vi i sanning gjort. Så till den milda grad att det idag till och med kan kännas övermäktigt att ens orka börja slänga. Våra hem svämmar över. Saker försvinner bland alla saker. 

I detta arbetspass kommer eleverna få fundera kring just mängden prylar och relationen till sakerna. Hur kortlivat vårt intresse kan vara för prylarna, som i stunden de inhandlades kändes nödvändiga och som “just min stil”. 

Eleverna kommer att få utgå från några verkliga människors liv antingen ur den svenska serien Sortera upp ditt liv eller den brittiska förlagan Sort your life out. De kommer därefter att få djupdyka i onödiga prylar som de en gång haft, men som idag kommer att placeras på ett “Onödigt Prylmuseum”.

Tips!
Om ni har tillgång till ett TV4 abonnemang, se klippen ur den svenska serien Sortera upp ditt liv. Om inte, utgå från den brittiska förlagan Sort your life out på Youtube. Länkar till båda nedan. 

Innehåll i passet: 

1. “Hjälp, vi drunknar!“ - en övning i tre delar med avstamp i alla prylar vi själva äger och klipp ur programserien Sortera upp ditt liv och reflektioner enskilt och i grupp. 
2. Övning ett “Onödigt Prylmuseum” - ett roligt sätt att få synliggöra några av de prylar som tidigare varit viktiga för oss, men som nu är redo att placeras på museum.

TID:

25 min

 

35 min

Fördjupningstips

  • Naturvårdsverket

Klimatet och konsumtionen

 

  • Konsumentverket:

Miljö och hållbarhet | Konsumentverket 

 

  • UR Play: 

Prylberget: Prylar, trender och återbruk | UR Play 

 

  • Boktips: Vi är vad vi köper

Författare Jacob Östberg (professor i reklam och pr.) och Katarina Graffman (antropolog och föreläsare)

Vi-är-vad-vi-köper_hero-mockup.png

Praktiskt fix

  • Papperslappar

  • Skriv ut Pryl-formulär 

  • A4 vita eller färgade

  • Tuschpennor eller grova kritor eller liknande

  • Häftmassa

Upplägg

1. Övning - Hjälp vi drunknar! ⏰ 25 min

 

Våra hem och liv svämmar över av prylar och kläder. Sedan början av 2000-talet har vi i Sverige fördubblat mängden prylar som vi konsumerar. 

Historiskt har begrepp som att hushålla, spara, hamstra varit aktuella. Idag möts vi snarare av tips om hur vi ska sortera, rensa och organisera. Vi gör till exempel inte längre stora vårstädningar utan snarare stora vårrensningar, där återvinningen håller extraöppet och bakluckeloppisarna duggar tätt. Prylmängden är påtaglig nästan oavsett samhällsklass, vi konsumerar bara på olika ställen. 

Hur upplever eleverna mängden prylar? Hur mycket prylar har de hemma? 

 

Del 1) Hur många prylar? ⏰ 5 min
 

Låt eleverna på max tre minuter göra ett grovt överslag av hur många prylar de har hemma. De kan tänka utifrån följande kategorier (skriv på tavla eller visa på storbildsskärm):
 

SLIT & SLÄNG alla prylar .png

Svårt? Ja, det är det högst troligt att eleverna mest kommer att bli förvirrade och känna att det är omöjligt. Det finns självklart några enstaka personer i Sverige som har väldigt få prylar, men i de fallen är det beroende av egna aktiva val eller, såklart, kärv ekonomi av olika anledningar. De flesta av oss har ofattbara mängder med prylar i våra hem. 

 

Landa i att ni tillsammans har väldigt mycket prylar, särskilt om ni sen tänker att ni lägger ihop alla era prylmängder i klassrummet. Skulle ni ens rymmas i rummet? 

Del 2) Sortera upp ditt liv ⏰ 10 min

 

Se några korta klipp från antingen den svenska serien Sortera upp ditt liv eller den brittiska förlagan Sort your life out. Tips på klipp, se nedan. Ge gärna en kort beskrivning av serien innan ni börjar.

 

Klipp 1, tjuvkik i huset som ska rensas: 02:32-05.00

Klipp 2, familjen får se alla sina saker kategoriserade: 14.00-15.43

 

Klipp 1, tjuvkik i huset som ska rensas: 02:48-07.30

Klipp 2, familjen får se alla sina saker kategoriserade: 17:20-18:40

Kort om serien: 

 

“I det här programmet möter vi familjer som fastnat i prylfällan och är i stort behov av att städa och rensa ut sina hem. Ett expertteam rycker ut redo att ta sig an utmaningen. Med smarta idéer och hållbara lösningar hjälper de familjerna att sortera i kaoset och återfå kontrollen över tillvaron.” Programförklaring TV4

 

Allt innehåll i hemmen förflyttas till en stor lagerhall där familjerna konfronteras med mängden, därefter ska de minska sina ägodelar till cirka hälften. I nästa steg organiserar teamet upp hemmen utifrån de saker som familjerna valt att behålla. Fokus ligger inte på klimatnytta, även om familjerna får hjälp att sortera sina prylar till återvinning, försäljning och så vidare. Fokus ligger framförallt på att skapa livsutrymme i dessa hem där de boende bokstavligen drunknar i sina prylar. 

Del 3) Reflektera ⏰ 10 min

Låt eleverna reflektera över det som de just har sett. Inled med att alla elever får skriva en eller flera korta spontana reaktioner på en mindre lapp. Låt dem därefter reflektera tillsammans i mindre grupper eller i helklass utifrån frågor som till exempel: 

 

  • Vad känner ni när ni ser detta?

  • Kan ni känna igen er? 

  • Utifrån klippen, hur skulle ni säga att de speglar sakernas värde? 

  • Hur är det på ditt rum? 

  • Kan du minnas någon period i ditt liv, då någon typ av pryl var superviktig som sedan bara förvandlats till “skräp”. 

  • Familjerna i klippen har alla i något skede mer eller mindre “gett upp” kring sina saker. Kan ni känna igen er i det, att det kan kännas övermäktigt att börja ta i? Att man inte vet vart man ska börja? 

  • Vilka saker skulle du verkligen inte kunna klara dig utan? 

  • Behöver vi mer prylar? 

2. Övning - “Onödigt Prylmuseum” ⏰ 35 min

 

Del 1) 60 ugglor

Se klippet (ur Sortera upp ditt liv) när Kate får höra hur många ugglor hon faktiskt har: 

Chocken – ”Du har 60 ugglor, Kate!” , 1 min 32 sek 

 

Kan eleverna komma ihåg någon pryl-era som de har haft, något specifikt intresse som fick ta mycket plats.

T ex dinosaurier, Pet-shops, x-box spel, gosedjurshundar etcetera.

pexels-cup-of-couple-8014536.jpg

Del 2) Sätt ihop ett eget “Onödigt Prylmuseum”

 

  1. Dela upp eleverna i mindre grupper

  2. Alla elever får tre lappar vardera och får skriva upp tre “onödiga” saker som de ägt. Gärna något de samlat på eller var särskilt intresserade av. 

  3. Låt eleverna därefter få berätta om prylarna för varandra i grupperna.

  4. Alla elever väljer därefter ut en favorit av sina egna tre. 

  5. Varje elev får svara på frågorna i Prylformuläret utifrån sin valda pryl:

SLIT & SLÄNG illustrationer.png

Tips! Om någon hellre vill skriva ihop en kort berättelse, så är det ju lysande!

Utgå från frågorna och skapa fritt.

Låt eleverna slutligen få illustrera prylen på något vis. Tips på två opretantiösa sätt som gör det hela både odramatiskt och roligt är följande som båda utgår från ett vanligt vitt eller färgat A4 och valfri penna (gärna tusch eller någon grov krita): 

Illustrera prylen utan att titta på pappret, utan fäst blicken på klasskompisen som samtidigt illustrerar sin pryl på samma vis. 
Skissa prylen med “fel hand”, det vill säga den man vanligtvis inte använder. 

TADA! Nu är ni nära ett färdigt “Onödigt Prylmuseum”
Bara att sätta upp era texter och illustrationer, sätta på musik och gå på vernissage. 

pexels-scottwebb-137038.jpg

Tips! Om det blir tight om tid kan vernissaget genomföras vid slutet av dagen eller vid annat tillfälle i nära anslutning till temadagen. Om “utställningen” genomförs vid annat tillfälle kan de elever som har möjlighet ta med sin pryl fysiskt och låta den bli en del av utställningen.

bottom of page