top of page

TÄNK OM - Vilka nya tankar har vi fått
och vad tar vi med oss vidare?

Identitet (5).png

Arbetspass, 15 min (+30 min)

Introduktion till dig som lärare

 

Eleverna har nu haft en hel dag med mängder av ny input och kanske nya tankar och känslor. De är förmodligen trötta. Syfte med den här sista, korta stunden är att få göra en gemensam reflektion och sammanfattning samt att förhoppningsvis känna motivation och uppmuntran att alla kan göra skillnad. Helt enkelt att få syn på om de har tänkt om och vad som kan hända om fler tänker om och börjar agera utifrån det.

Ett tips att skicka med är ett tankestöd man kan ta till när man blir sugen på att köpa nytt: Är detta något jag BEHÖVER  eller VILLHÖVER? Sov på saken! Det bästa för klimatet och miljön är att använda de saker vi redan har så länge som möjligt!

Innehåll i passet: 

  1. Kort summering av dagen

  2. Utcheckning

  3. Om tid finns - Nytt och blankt eller kan vi acceptera en skavank? 

TID:

5 min

10 min

15 min

Tips!

Detta pass, kan man också ta dagen efter, om eleverna är för trötta i slutet av dagen för att orka reflektera och utvärdera. Då kan man också förlänga passet något om man önskar.

Praktiskt fix

  • Papperslappar till enskild utvärdering

Upplägg 

 

1. Summera dagen! ⏰ 5 min

 

Gå tillsammans igenom vad ni har gjort och hur det har funkat.

VÅR MAT (20).png

2. Utcheckning ⏰ 10 min

 

Alla elever skriver på varsin lapp och svarar på frågor som: 

 

- Vad tar du framförallt med dig från den här dagen? 

- Finns det något du vill veta mer om och få fördjupad undervisning kring? 

- Finns det något du vill att vi ska fortsätta utveckla på vår skola för att minska vår klimatpåverkan utifrån dagens tema?

Tips att skicka med: 

Tänk om - BEHÖVER - VILLHÖVER.png

3. Om tid finns - Nytt och blankt eller kan vi acceptera en skavank? ⏰ 15 min

 

Låt eleverna tänka efter en sista gång: 

- Tänk efter när du senast ville köpa något nytt? 

- Minns du varför du ville köpa just den produkten? 

- Var det något du behövde eller villhövde?

 

Lek med tanken att det är en mobil man blir sugen på att köpa. Helst en sprillans iPhone 19 Pro Max Super Deluxe. Vem är det som vill få oss att köpa det nya och det blanka? Det är ju väldigt praktiskt att få oss att vilja ha det blanka och nya om man har som affärsidé att sälja, sälja, sälja… Att man dessutom bygger in ett åldrande (som att byta ladduttag på nya modeller, korta batteritiden, komma med nya modeller med små nya finesser varje gång och så vidare). 

Tänk om - BEHÖVER - VILLHÖVER (1).png

Att vi gillar det nya handlar ju om vad vi har lärt oss. Tänk om vi skulle kunna acceptera skavankerna mer? Tänk om acceptans kan vara ett sätt att göra motstånd mot överkonsumtion och ett sätt att försvara planeten? 

 

Världens svåraste och enklaste aktivism. Kostar inte ens något! Man sparar ju sina pengar.  Bara att man måste träna sig på att acceptera det man redan har, acceptera en spricka, en reva, en fläck…

 

Kanske det vi behöver peppa varandra till: 

- “Snygg fläck!” 

- “Schysst att du har den där gamla mobilen - då räcker de dyrbara mobilbatterierna till fler ju!” 

- “Snyggt bord - det har ju redan en repa, då vågar ju även jag använda det!”

Tänk om - BEHÖVER - VILLHÖVER (2).png

Hur skulle det vara? Klurigt förmodligen! Vi är ju mest bara vana vid att berömma det nya. Så det skulle säkert enkelt kunna missförstås och bli tokigt! Men spännande att tänka vidare på, vilka normer är det vi fortsätter att skapa tillsammans!?

bottom of page