top of page
Fästpunkt 1

BRUNA BANANER - att träna på nya sätt att tänka och göra kring matsvinn

Namnlös design (7).png

Arbetspass, 60 min

Introduktion till dig som lärare

 

Klimatpsykologin beskriver hur viktigt det är att få befinna sig i sammanhang med andra där man får möjligheter att utforska nya sätt att göra för att boosta vår benägenhet att göra förändringar och inte minst för att känna och göra HOPP!

 

Under detta pass kommer eleverna att få prova på att göra något gott av sådant som man kanske tror inte går att äta och att förhoppningsvis få ett förändrat synsätt, få nya så kallade “svinnsikter”.

 

Det blir dels en smak-challenge, kan eleverna avgöra vilken yoghurt som är utgången och vilken som är ny genom att blunda och smaka?

 

De får också göra bananglasspinnar av bruna bananer som doppas i choklad!

VÅR MAT (19).png

Förhoppningen är att det är kul och inspirerande och att sannolikheten därmed ökar att man sedan gör dessa saker hemma när man först har fått prova på skolan tillsammans med andra. Tillfredsställelsen i att äta något man själv lagat/bakat är belönande.

Innehåll i passet: 

  1. Introduktion av passet

  2. Göra smarriga glasspinnar av bruna bananer doppade i choklad

  3. Smak-challenge, kan man känna skillnad på fil eller yoghurt som gått över bäst-före datum?

  4. Kort” ja-nej-vet ej-övning” om mat

  5. Avsluta med att äta bananglassar

TID:

5 min

20 min

 

10 min

 

15 min

10 min

Praktiskt fix

  • Förbered yoghurt, fil eller liknande där bäst-före-datumet gått ut, för provsmakning

  • Skedar till alla som vill prova smak-challenge

  • Förbered bananglass skapande:

       - Bruna bananer

       - Kokplatta och vattenbad

       - Choklad att smälta

       - Strössel (t ex kokos, rostade         

          solrosfrön/pumpafrön, havssalt)

       - Tallrikar eller brickor med bakplåtspapper

       - Pinnar 

Fördjupningstips 

 

Livsmedelsverket - Vad betyder datummärkningen?

https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/matsvinn/tips/vad-betyder-datummarkningen

 

To good to go - app och initiativ för att minska matsvinn

https://www.toogoodtogo.com/sv

VÅR MAT (28).png

Upplägg

1. Introducera passet och vad det kommer att innehålla ⏰ 5 min 

Det finns massor av smarta sätt att faktiskt minska på den stora mängden mat vi slänger.

Dags att dyka ner i kasse nr 4 igen och prova ett nytt sätt att ta hand om matsvinn! 

 

2. Bananglasspinnar! ⏰ 20 min 

Titta på filmen Chocolate Bananas (OBS! I filmen skär de bara av toppen på bananerna, ni ska dela dem på hälften!)

Nu är det dags att börja göra! Dela in eleverna i grupper om 5-6 personer (huvudsaken är att alla får en bananhalva var).

 

Ta fram instruktionerna på storbild. Ladda ner presentationen till din dator genom att klicka på de tre prickarna i den grå menyraden längst ner.

4. Vad betyder bäst-före? ⏰ 10 min 

VÅR MAT (6).png

Känner du till skillnaden mellan "bäst före", "sista förbrukningsdag" och "sista försäljningsdag? Många är omedvetna om vad de olika märkningarna betyder och det resulterar i att mängder med mat slängs helt i onödan. Lita på dina sinnen - titta, lukta och smaka på maten.

 

a) Se filmen Titta, Lukta, Smaka från Too Good To Go SE, 1:33 min:

b)  Smakchallenge

Gör ett blindtest där eleverna får prova en ny yoghurt och en med passerat datum och se om de kan känna skillnad eller låt eleverna bara prova på den med utgånget datum och se om de upplever någon försämring på smaken. 

 

Tips!

Skaka förpackningen ordentligt före öppning. 

Kanske har ni också andra livsmedel där datumet gått ut?

VÅR MAT (45).png

5. Kort “ja - nej - vet ej” - övning om mat ⏰ 15 min

 

Utse en JA- och en NEJ-sida i rummet, “VET EJ” i mitten. Du ställer snabba frågor (viktigt med tempo) till deltagarna som rör sig i rummet mellan de tre olika svarsstationerna:

VÅR MAT (5).png

FRÅGOR

6. Bananglasstajm! ⏰ 10 min 

Ta fram bananglassarna och ät!

 

Tips!

Titta på något roligt klipp under tiden (till exempel något avsnitt av Julköket från Svt play)

Skärmavbild 2023-12-19 kl. 10.59.15.png
bottom of page