BRUNA BANANER - att träna på nya sätt att tänka och göra kring matsvinn
Arbetspass, 60 min
Introduktion till dig som lärare
Klimatpsykologin beskriver hur viktigt det är att få befinna sig i sammanhang med andra där man får möjligheter att utforska nya sätt att göra för att boosta vår benägenhet att göra förändringar och inte minst för att känna och göra HOPP!
Under detta pass kommer eleverna att få prova på att göra något gott av sådant som man kanske tror inte går att äta och att förhoppningsvis få ett förändrat synsätt, få nya så kallade “svinnsikter”.
Det blir dels en smak-challenge, kan eleverna avgöra vilken yoghurt som är utgången och vilken som är ny genom att blunda och smaka?
De får också göra bananglasspinnar av bruna bananer som doppas i choklad!
Förhoppningen är att det är kul och inspirerande och att sannolikheten därmed ökar att man sedan gör dessa saker hemma när man först har fått prova på skolan tillsammans med andra. Tillfredsställelsen i att äta något man själv lagat/bakat är belönande.
Innehåll i passet:
-
Introduktion av passet
-
Göra smarriga glasspinnar av bruna bananer doppade i choklad
-
Smak-challenge, kan man känna skillnad på fil eller yoghurt som gått över bäst-före datum?
-
Kort” ja-nej-vet ej-övning” om mat
-
Avsluta med att äta bananglassar
TID:
5 min
20 min
10 min
15 min
10 min
Praktiskt fix
-
Förbered yoghurt, fil eller liknande där bäst-före-datumet gått ut, för provsmakning
-
Skedar till alla som vill prova smak-challenge
-
Förbered bananglass skapande:
- Bruna bananer
- Kokplatta och vattenbad
- Choklad att smälta
- Strössel (t ex kokos, rostade
solrosfrön/pumpafrön, havssalt)
- Tallrikar eller brickor med bakplåtspapper
- Pinnar
Fördjupningstips
Livsmedelsverket - Vad betyder datummärkningen?
https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/matsvinn/tips/vad-betyder-datummarkningen
To good to go - app och initiativ för att minska matsvinn
Upplägg
1. Introducera passet och vad det kommer att innehålla ⏰ 5 min
Det finns massor av smarta sätt att faktiskt minska på den stora mängden mat vi slänger.
Dags att dyka ner i kasse nr 4 igen och prova ett nytt sätt att ta hand om matsvinn!
2. Bananglasspinnar! ⏰ 20 min
Titta på filmen Chocolate Bananas (OBS! I filmen skär de bara av toppen på bananerna, ni ska dela dem på hälften!)
Nu är det dags att börja göra! Dela in eleverna i grupper om 5-6 personer (huvudsaken är att alla får en bananhalva var).
Ta fram instruktionerna på storbild. Ladda ner presentationen till din dator genom att klicka på de tre prickarna i den grå menyraden längst ner.
4. Vad betyder bäst-före? ⏰ 10 min
Känner du till skillnaden mellan "bäst före", "sista förbrukningsdag" och "sista försäljningsdag? Många är omedvetna om vad de olika märkningarna betyder och det resulterar i att mängder med mat slängs helt i onödan. Lita på dina sinnen - titta, lukta och smaka på maten.
a) Se filmen Titta, Lukta, Smaka från Too Good To Go SE, 1:33 min:
b) Smakchallenge
Gör ett blindtest där eleverna får prova en ny yoghurt och en med passerat datum och se om de kan känna skillnad eller låt eleverna bara prova på den med utgånget datum och se om de upplever någon försämring på smaken.
Tips!
Skaka förpackningen ordentligt före öppning.
Kanske har ni också andra livsmedel där datumet gått ut?
5. Kort “ja - nej - vet ej” - övning om mat ⏰ 15 min
Utse en JA- och en NEJ-sida i rummet, “VET EJ” i mitten. Du ställer snabba frågor (viktigt med tempo) till deltagarna som rör sig i rummet mellan de tre olika svarsstationerna:
FRÅGOR
6. Bananglasstajm! ⏰ 10 min
Ta fram bananglassarna och ät!
Tips!
Titta på något roligt klipp under tiden (till exempel något avsnitt av Julköket från Svt play)