top of page

PIMPA PRYLEN!

Identitet (13).png

Arbetspass, 60+60 min

Introduktion till dig som lärare

 

Det här med prylar är alltså helt enkelt en så kallad “no brainer”. Det är uppenbart att vi drunknar i prylar och att planeten och dess olika livsuppehållande system drunknar i skräp. Vi behöver sluta köpa skräp, vi behöver använda saker längre, köpa smartare när vi köper, tänka fler och nya användningsområden, köpa saker som går att underhålla så de håller längre, köpa begagnat. I bästa fall behöver vi kanske inte ens köpa utan kan låna, byta eller hyra. Det behövs inte produceras mer material egentligen, vi kan också göra mycket själv om vi tränar oss att se på prylar på ett nytt sätt, se dem som resurser, som material.

 

Under det här dubbelpasset kommer eleverna att få sätta händerna i prylar och material som de får göra något nytt av, det brukar kallas återbruk, här kallar vi det:

 

  1. Pimpa prylen!

  2. Laga synligt! 

  3. Råsnickra en pall!

 

Ni har valt och förberett vilket eller vilka av dessa förslag ni ska ta er an. Oavsett så kommer eleverna efter passet att ha erfarenheter av återbruk och en känsla av att det går att tänka och göra på nya sätt.

sale (10)_edited.jpg
PIMPA PRYLEN!.png

Innehåll i passet: 

  1. Bildspelet "Pimpa prylen" sätter igång passet

  2. Ett långt kreativt moment för att prova på craftivism i olika former

  3. Tid för att visa varandra

  4. Avrundning med reflektioner

TID:

20 min

80 min

 

10-20 min

10 min

Praktiskt fix

Organisera för en till två olika göranden, välj nedan:

 

1. Pimpa en pryl

 

Ställ i ordning i ett klassrum. Se till att det finns gott om det material ni valt att använda: 

  • fat  

  • burkar med lock

  • olika leksaksdjur av plast

 

Dessutom verktyg som: 

  • sågar 

  • lim, någon form av kontaktlim som torkar snabbt

  • hobbyfärger

  • penslar

 

Tips!​

Om det finns möjlighet, fäst gärna leksakerna i ett skruvstäd när ni sågar för att få ett så plant snitt som möjligt, det blir mycket lättare att fästa mot fatet då.

2. Laga synligt

 

Ställ i ordning i ett klassrum. Lägg fram porslinsvaror, fat, vaser, koppar, tallrikar osv, som är trasiga men möjliga att laga genom att limma ihop. Hör med second-handbutiker om de har trasiga varor som de inte kan sälja och fråga på återvinningen om de kan tänka sig att lägga undan åt er i deras återbruksavdelning. Alternativt att de elever som vill tar med något hemifrån som de vill laga. Se till att det finns superlim eller tvåkomponentslim (epoxy) att laga med. Kolla in det korta klippet med Isabelle!

 

Lifehack med Isabelle McAllister, 0:57 min, UR Play

Fördjupningstips 

  • Finn Ahlgren 

Finn Ahlgren är utbildad finsnickare och har en kandidatexamen i Möbeldesign och inredningsarkitektur från Konstfack. Finn utforskar design- och snickerivärldens estetik, status och moral utifrån enkla metoder och verktyg – som en reaktion på att det inom design ofta finns tydliga och gemensamma åsikter om vad som är rätt och fel, bra och dåligt, fint och fult.

Från Natur och kulturs hemsida

Finn Ahlgren hemsida

Finn Ahlgren Instagram

Råsnickeri

 

  • Isabelle McAllister 

Kreativ omställningsaktivist, föreläsare, författare, programledare och moderator som älskar att tänka med händerna. Hon intresserar sig för hur modern teknik förändrar vårt skapande och har länge jobbat med byggprojekt och DIY med återbruk och hållbarhet i fokus.

Isabelle McAllister hemsida

Isabelle McAllister Instagram

Skavank

 

Tips1: 

Om man vill kan man prova att laga med kintsugiteknik, kolla in detta klipp med Isabelle: Laga trasigt porslin med modern kintsugi, 0:40 min, Isabelle McAllister

Då behöver man även köpa in guldfärgat konstnärspigment.

Tips 2:

Prova att laga med sugru-lim, ett knådbart lim i olika färger, går att hitta på nätet.

unnamed (14).png

3. Råsnickra en pall

OBS! För att göra detta pass (som kan bli hur kul som helst) behöver ni ha boken Råsnickeri av Finn Ahlgren att utgå ifrån. I kapitlet Råsnickeriskolan, s 15 och framåt, finns ett enkelt "recept" på hur man snickrar en pall samt vilka verktyg och hjälpmedel som behövs. 

Ställ i ordning i ett klassrum. Se till att det finns gott om material, gärna överblivet, upphittat och uppdelat. Kolla i byggcontainrar, fråga på second-handbutiker om de har trasiga möbler som de inte kan sälja som ni kan få ta rätt på, kolla på återvinningens återbruksdel eller fråga på närmsta byggvaruhus om de har spillvirke som ni kan få plocka av, kanske finns det överblivna eller trasiga möbler i källaren på skolan? 

 

Se till att det finns tillgång till:

  • träskruvar i olika längder: 30, 35, 40, 50, 60, 70 mm, diameter 4-5 mm

  • skruvdragare med bitshållare och bits

  • borr med försänkare

  • skruvmejslar 

  • sågar

 

Det kan också vara bra att ha:

  • tvingar

  • sandpapper

  • måttband

  • pennor

  • borrsats?

bilder Ylva Sundgren

Råsnickeri_foto Ylva Sundgren (2).jpg

Kolla in ett klipp med Finn Ahlgren när han råsnickrar en pall på tv4:s Nyhetsmorgon, klippet är 19 min. Sök på “Finn Ahlgren tv4”.

unnamed (8).png

“Råsnickeri är en metod för att snickra med återbrukat material utan förkunskaper. Det enda du behöver är en skruvdragare och en såg. Det är en tillåtande teknik där vi lägger de estetiska förväntningarna lite åt sidan, låter slumpen och materialet guida vår formgivning och främst bygger för att det ska hålla och vara bekvämt – en verktygslåda för att själv kunna återbruka, laga, fixa och ta hand om det vi har.” Finn Ahlgren

Skriv ut instruktioner för de olika alternativen till varje grupp (finns i bildspelet). För instruktioner till Råsnickra en pall, utgå från boken Råsnickeri. Ni kan kopiera ur boken eller fota sidorna och lägg upp som ett bildspel.

Upplägg

1. Inled passet genom att visa bildspelet Pimpa prylen! ⏰ 20 min

Ladda ner presentationen till din dator genom att klicka på de tre prickarna i den grå menyraden längst ner. 

Bildspelet landar i instruktioner för den kreativa övningen. 

Förslag på hur du som lärare kan organisera för återbruk:

 

  • Dela upp eleverna i grupper om ca 4 pers i varje

  • När ni har gått igenom hela bildspelet har eleverna alltså fått instruktioner. Samma instruktioner finns också utskrivna till varje grupp. Uppmuntra eleverna att hjälpas åt för att förstå instruktionerna.

  • Gruppen väljer vilket av förslagen de vill prova på först och hämtar sedan material och verktyg på materialstationen. 

  • Man kanske hinner prova på fler stationer under hela passet. 

  • Kanske behöver ni komma överens om hur många grupper som kan hämta från varje station samtidigt och hur ni vill göra med rast. 

2. Släpp loss kreativiteten och sätt igång görandet 🖐️ ⏰ 80 min 

Kom överens om hur ni gör med rast då passet är långt. Det kan vara skönt med lite musik i bakgrunden. 

PIMPA PRYLEN!.png

3. Visa varandra!  ⏰ 10-20 min 

Utifrån det som skapats under passet får du som lärare ta ställning till på vilket vis eleverna får möjlighet att visa sitt “görande” för varandra i slutet. Antingen så känns det redan som att det har pågått under tiden och momentet känns överflödigt, eller så blir det naturligt att några vill visa och berätta lite mer. 

 

Det är viktigt att detta moment blir kravlöst eftersom hela poängen har varit att få träna och prova-på. 

4. Avrundning med reflektioner ⏰ 10 min

 

Förslag på frågor att utgå ifrån:

  • Hur gick det?

  • Har ni tips till varandra om man vill fortsätta prova hemma?

  • Kommer ni någon gång att fortsätta görandet hemma?

  • Och så vidare

bottom of page