top of page

PRYLPEPPEN - Minimera, återanvända, återvinna

Identitet (12).png

Arbetspass, 60 min

Introduktion till dig som lärare

Vi lever i ett av världens mest trendkänsliga samhällen, men trender går snabbt över och prylarna blir omoderna. Varje dag möter vi budskap om att vi ska shoppa mer, förnya oss och byta ut det vi har till nytt. Det är vårens trender, sommarens mode, höstens inredning och online shopping för att pigga upp i vintermörkret. Och prylen, den påverkar jorden när den produceras, när den transporteras och när den konsumeras och mer konsumtion leder till mer avfall.  

 

I detta arbetspass kommer eleverna få möta designforskaren Anna-Sara Fagerholm som har sin doktorandtjänst vid Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling på Mittuniversitetet och är forskarstuderande vid LTH (Lunds Tekniska Högskola) Lunds universitet. Vi behöver minska vår konsumtion av prylar om planeten ska palla trycket och Anna-Sara har forskat på designens roll för att vi ska minska vår konsumtion, men också kring hur design för återvinning påverkar hur mycket vi återvinner. I detta arbetspass utgår hon från Prylpeppens tre delar: 

 

1. Minimera 

2. Återanvända 

3. Återvinna 

Praktiskt fix

  • Skriv ut bilder till övningen

  • Papper och pennor

  • Lappar och något att lägga dem i

Innehåll i passet: 

  1. Hallå forskning! Introducera forskaren Anna-Sara och se Prylpeppen-filmen. 

  2. Minimera & återanvända! Intro om linjär och cirkulär ekonomi, övningar kring att återanvända och låna.

  3. Reflektioner kring ett mer cirkulärt sätt att se på sina och andras prylar, med utgångspunkt i övningarna.

TID:

10 min

40 min

 

10 min

Fördjupningstips:

Mittuniversitetet & Lunds universitet, Anna-Sara Fagerholm:

Anna-Sara Fagerholm | miun.se 

Avfall för alla? Licentiatpresentation Lunds universitet 

 

Naturvårdsverket: 

EU:s andra handlingsplan för cirkulär ekonomi 2020 

 

Cradlenet - ett svenskt nätverk för företag och organisationer som vill bli cirkulära:

Vad är cirkulär ekonomi? — Cradlenet - Accelerating Circular Economy 

 

Cireko - ett svensk nätverk för företag och organisationer

https://cirkularasverige.se/ 

 

Naturskyddsföreningen: 

Vad menas med cirkulär ekonomi? - Naturskyddsföreningen 

Upplägg 

 

1. Hallå forskning! ⏰10 min

 

Enligt de Globala målen ska vi minska mängden avfall markant

till 2030 genom åtgärder för att förebygga, minska, återanvända och återvinna avfall. Finns det något som eleverna kan göra för att påverka detta tillsammans?

Introducera forskaren Anna-Sara:

Faktaruta om forskaren Anna-Sara.png

Se hennes film "Prylpeppen", 3 min. 

Kommentar till dig som lärare:

 

I filmen nämner Anna-Sara att vi får i oss plast motsvarande ett kreditkort varje vecka, och här kommer mer information om det.

 

År 2019 publiceras rön som visade att vi får i oss mikroplast motsvarande ett kreditkort som väger 5 gram i veckan. Bakgrunden är att utsläppen av mikroplast ökar och genom dricksvatten, mat (t ex salt, öl och skaldjur) och luft får vi mikroplast i våra kroppar.

 

Studien som sammanställts av forskare på University of Newcastle på uppdrag av WWF bygger på ett 50-tal vetenskapliga globala studier om människors intag av plast. Siffrorna utgör ett globalt snitt. Läs mer på WWF:s hemsida: wwf.se/plast, eller ladda ned sammanställningen av studien ”No Plastic in Nature: Assessing Plastic Ingestion from Nature to People”

Det här kan du göra för att minska plast

 

  • Undvik engångsplast

  • Undvik kosmetika och hygienprodukter som innehåller mikroplast.

  • Välj kläder av naturmaterial – inte syntet.

  • Om du har syntetkläder vädra istället för att tvätta ofta.

  • Lämna plast till återvinning.

 

Källa: WWF  

2. Minimera och återanvända! ⏰40 min

 

Del 1) Hur gör ni idag? 

 

Resonera tillsammans med eleverna: 

 

  • Hur gör ni med de grejer ni inte vill ha kvar längre? 

  • Hur förflyttar de sig ut ur era rum/era hem?

  • Säljer ni själva?

  • Rensar era föräldrar ut? 

  • Vet ni vart närmaste återvinning finns (alltså inte för förpackningar utan allt “det andra”)? Hur många har varit där? 

 

Kan eleverna komma på något de redan idag brukar låna eller hyra? Det vill säga tjänster som de nyttjar där de delar saker med andra som de inte känner. Tjänster som gör att de inte behöver köpa prylen. Några exempel kan vara: 

 

  • Biblioteket

  • Hotell där man delar allt från sängar, lakan och handdukar

  • Trampbåtar

  • Skidor

  • Minigolfklubbor

  • Och så vidare

 

Varför tycker vi att somliga saker är okej att dela på och annat svårare eller till och med otänkbart? 

Del 2) Linjär och cirkulär ekonomi
Förklara kort vad skillnaden på linjär och cirkulär ekonomi är, utifrån bilderna, för att ge en förståelse för hur vi behöver ändra vårt sätt att producera och konsumera:

191021_Cirkularekonomi_NG_CR_print-01.png
Bli (12).png

Tips!
I passet Använd igen i temat Kläder finns ett mer fördjupat resonemang kring linjär och cirkulär ekonomi, samt ett förklarande bildspel. Om ni redan har genomfört temadagen om Kläder kommer eleverna att känna igen begreppen. 

Del 3) Övning Återanvända:

Gör så här:

  • Dela upp deltagarna i små grupper, cirka 2-3 i varje. 

  • Dela ut bild, papper och penna till varje grupp.

  • Berätta att de nu är strandsatta på en öde ö. De enda saker de har med sig är en ljusstake, en bok, en studsmatta, en pinnstol och en sax (sakerna på bilden). 

  • Grupperna får sedan 10 minuter på sig att komma på så många sätt som möjligt att återanvända dessa saker på för att överleva på ön innan de blir räddade. Skriv ner förslagen på ett papper.

  • Låt sedan varje grupp presentera sina idéer för resten av klassen.

Del 4) Övning Låna - Skapa en påhittad lånecirkel. 

Gör så här:

  • Be eleverna att enskilt skriva ner en sak de äger, som de skulle kunna tänka sig att låna ut, på en lapp (t ex en cykel, ett par hörlurar eller en tröja).

Bli (13).png
  • Lägg lapparna i en låda, se till att de är helt anonyma.

  • Skapa sedan en påhittad lånecirkel och en lista över alla föremål som kan lånas, genom att dra lapparna, en i taget, och skriva upp på tavlan. 

  • Låt eleverna studera listan och fundera tyst på vad de hypotetiskt skulle kunna tänka sig att låna, utifrån listan, om de behövde något. Pröva tanken.

  • Uppmuntra de elever som vill att berätta högt hur de tänker. Eller i små grupper om det funkar bättre. Huvudsaken är att ingen ska känna sig utlämnad i denna övning.

3. Reflektion ⏰10 min

 

Reflektera tillsammans över övningarna. Utgå från frågor som:

  • Hur kändes det att tänka sig att låna istället för att köpa nytt?

  • Vilka fördelar ser ni med cirkulär ekonomi? Diskutera fördelarna med att låna istället för att köpa, till exempel minskade kostnader och mindre resursslöseri.

  • Finns det uppenbara nackdelar? 

  • Känner ni till några företag som erbjuder cirkulära tjänster? 

bottom of page