STARTDAGS - nu börjar det!
Arbetspass 1, 30 min
Introduktion till dig som lärare
Detta pass gör alla elever som första pass på morgonen för att de ska få en gemensam start och igångsättning av temadagen. Här får eleverna börja tänka kring kopplingen mellan alla våra prylar och vårt konsumtionssamhälle.
Tips och pepp!
Då detta pass sätter tonen för dagen är det värt att “ladda” rummet med förväntan, nyfikenhet och omsorg. Om vi vill signalera något roligt och hoppfullt kring ett område som är tungt kan vi behöva ta i lite extra.
Ni som lärare kan ha med en samlargrej var som ni haft under någon period i livet när någon särskild pryl var viktig, kanske var det luktsudd, Star Wars-prylar, prydnadsgrisar eller snäckor? Visa och berätta om dessa. Var har du dem idag?
För att göra det lite extra kan ni arrangera era samlarprylar som en utställning, använd t ex blompiedestaler att ställa prylarna på. Sänk ljuset, sätt på lite bakgrundsmusik och välkomna eleverna till utställningen “Prylarna i våra liv”!
Innehåll i passet:
-
Välkomna! En inledning som sätter en skön stämning för dagen genom att lärarna bjuder på berättelser om sina ungdomsidentitet.
-
Se filmen om Prylar med Isabelle McAllister
TID:
15 min
15 min
Praktiskt fix
-
En samlarpryl var
-
Ev blompiedestaler och arrangera för utställning
Fördjupningstips:
Globalt mål 12 - Hållbar konsumtion och produktion
Följande delmål är bra att känna till:
Delmål 12.8: Öka allmänhetens kunskap om hållbara livsstilar
Så använder svenskarna - en rapport från Myrorna
Upplägg
Stämningshöjande inledning ⏰ 15 min
Välkomna eleverna till utställningen “Prylarna i våra liv” och skapa stämning genom att spela lite skön musik och visa och berätta om er lärares olika samlarprylar.
Lyft de Globala målen och specifikt Mål 12 och delmål 12:8.
2. Se filmen “Prylar" med Isabelle McAllister, 12:26 min, ⏰ 15 min
Gå tillsammans igenom vad som ska hända resten av dagen och vad som kommer ske rent praktiskt.