top of page

CRAFTIVISM - att träna på nya sätt att tänka och göra när det gäller konsumtion

Identitet (5).png

Arbetspass, 60+60 min

Introduktion till dig som lärare

 

REKLAM! REKLAM! REKLAM!

Som nutidsmänniska är du i hög grad en konsument eftersom konsumtion är en sådan bärande del av vår idé om tillväxtsamhället.  Vi en slags global överenskommelse om att det är okej att vi utsätts för påverkan genom reklam. Eftersom idén om tillväxtsamhället bygger på tanken att konsumtionen gör att vi inte bara fortsätter att ha det så bra som vi har det, utan att vi genom den, ständigt får det lite bättre. Med det synsättet och genom att hålla fast vid den idén är det lätt att vi bortser från alla negativa konsekvenser som vår konsumtion har på vårt eget livsutrymme. 

Craftivism (5).png

Det här är ett system som är svårt att påverka, men man kan göra motstånd. 

Craftivism är ett sätt att förändra världen i det lilla med hjälp av våra händer. Eleverna ska i detta pass få prova att göra motstånd, tillsammans.

sale (15).png

Fördjupningstips 

Konsumentverket Hallå konsument:

Marknadsföringslagen

Craftivism:

Innehåll i passet: 

  1. Bildspelet Reklam och craftivism sätter igång passet

  2. Ett långt kreativt moment för att prova på craftivism i olika former

  3. Tid för att visa varandra

  4. Avrundning med reflektioner

TID:

20 min

70-80 min

 

10-20 min

10 min

Praktiskt fix

  • Organisera för tre materialstationer i klassrummet, t ex på bord, tänk på att det ska finnas mycket material och verktyg på varje station så att det räcker till. Här är förslag på material och verktyg:

Station 1: Mössor och kepsar

  • Mössor

  • Kepsar

  • Broderityg

  • Bomullstyg

  • Broderitrådar i olika färger

  • Sytråd i olika färger

  • Synålar/broderinålar

  • Ev broderiramar

  • saxar

  • textilpennor

  • textillim

 

​Station 2: Figurer

  • material att göra en figur av: lera, saltdeg, ståltråd, kartong, garn, tyg eller dylikt

  • färgpennor

  • hobbyfärg

  • tandpetare/glasspinnar/pinnar

  • saxar

 

Station 3: Pins

  • kapsyler

  • filttyg

  • tråd

  • synålar

  • hobbyfärg

  • säkerhetsnålar

  • limpistoler

  • textillim

  • textilpennor

  • pennor 

  • papper

 

  • Skriv ut instruktioner för de olika stationerna till varje grupp, här.

Upplägg

1. Inled passet genom att visa bildspelet Reklam och craftivism ⏰ 20 min

Ladda ner presentationen till din dator genom att klicka på de tre prickarna i den grå menyraden längst ner. Ett berättarstöd finns i bildspelet (visa i presentatörsvy "öppna stödanteckningar"). Berättarstödet finns även att ladda ner här.

Bildspelet landar i instruktioner för den kreativa övningen. 

Förslag på hur du som lärare kan organisera för craftivism:

 

  • Dela upp eleverna i grupper om ca 4 pers i varje

  • När ni har gått igenom hela bildspelet har eleverna alltså fått instruktioner. Samma instruktioner finns också utskrivna till varje grupp. Uppmuntra eleverna att hjälpas åt för att förstå instruktionerna.

  • Gruppen väljer vilket av förslagen de vill prova på först och hämtar sedan material och verktyg på materialstationen. 

  • Man kanske hinner prova på fler stationer under hela passet. 

  • Kanske behöver ni komma överens om hur många grupper som kan hämta från varje station samtidigt och hur ni vill göra med rast. 

2. Släpp loss kreativiteten och sätt igång craftivismen 🖐️ ⏰ 70-80 min 

Kom överens om hur ni gör med rast då passet är långt. Det kan vara skönt med lite musik i bakgrunden. 

sale (15).png

3. Visa varandra!  ⏰ 10-20 min 

Craftivism (6).png
Craftivism (10).png
Craftivism (8).png

Utifrån det som skapats under passet får du som lärare ta ställning till på vilket vis eleverna får möjlighet att visa sitt “görande” för varandra i slutet. Antingen så känns det redan som att det har pågått under tiden och momentet känns överflödigt, eller så blir det naturligt att några vill visa och berätta lite mer. 

 

Det är viktigt att detta moment blir kravlöst eftersom hela poängen har varit att få träna och prova-på. 

 

Gör tillsammans med eleverna upp en plan för hur ni på olika sätt kan sprida era budskap. Kan ni till exempel sätta ut figurer på oväntade ställen i ert närsamhälle, kanske vid kommunhuset? Eller göra en utställning på skolan, ett litet demonstrationståg av alla figurer?

4. Avrundning med reflektioner ⏰ 10 min

 

Förslag på frågor att utgå ifrån:

  • Hur gick det?

  • Har ni tips till varandra om man vill fortsätta prova hemma?

  • Kommer ni någon gång att fortsätta görandet hemma?

  • Och så vidare

Craftivism (11).png
bottom of page