GÖR - att få träna på nya sätt att göra
och tänka
Arbetspass, 120 min (60 + 60)
På sociala medier kommer och går trender snabbare än någonsin. Varje vecka sprids nya modeflugor som är ett "måste-ha" för tillfället, sk “mikrotrender”. Mikrotrender är en uppsnabbad process, medan traditionella modetrender vanligtvis varar några år, är mikrotrenders livslängd kortare, de blir populärare snabbare och lämnar sedan trendcykeln snabbare.
En mikrotrend kan vara en väldigt specifik detalj som till exempel: pälsmössa, fula pappasandaler, rutmönster eller tjocka plastringar. Det blir en stil som får ett eget namn som tex Russian bimbo core, Coastal grandmother, Creative chaos eller Avant apocalypse, som är superinne i några veckor innan det poppar upp något nytt och du vill inte längre ha de där fula pappasandalerna.
Mikrotrender är inte bara dåliga förstås, de kommer ur ett ständigt pågågende kreativt görande hos människor som kan vara fantastiskt härligt och produktivt. I bästa fall kan det också få den som sitter och scrollar bland dessa trender att gräva djupare i sin garderob och återupptäcka plagg som hen inte har burit på flera år. Eller kanske i hens föräldrars garderober? Eller så kanske det driver oss att börja handla second hand.
Det stora problemet är dock att dagens stora fastfashion-märken är snabba att haka på
dessa trender. De har kapacitet att snabbt ta fram billiga polyesterversioner (alltså plast!) för att möta upp och erbjuda det som just nu efterfrågas. Det massproduceras plagg i väldigt dålig kvalitet och med extremt kort livslängd som skickas över hela världen.
På så vis går också sociala medier och fast fashion-producenter hand i hand för att skruva upp takten på den nya ultrasnabba klädindustrin som har satt extra fart på allt som är dåligt med branschen.
Introduktion till dig som lärare
Innehåll i passet:
1. Kort genomgång av vad som kommer att ske under passet
2. Ett bildspel med instruktioner inför de praktiska momenten
3. Ett långt moment med tid för praktiskt görande
4. Tid för grupperna att visa (valfritt)
5. Avslutande reflektion
TID:
5 min
20 min
75 min
10-20 min
10 min
Men på sociala medier finns också oändliga mängder av gör-det-själv tips, du kan ägna timmar åt att se hur man kan fixa, laga, återbruka och göra om sina kläder. Klipp och bilder som också är inspirerande och kreativa.
Men har man faktiskt någon gång stannat upp och försökt sig på själv? Prövat med sina ovana händer? Just det steget kräver något mer av oss. Vi behöver material, verktyg, tid, fokus och inte minst tålamod. Här i Sverige har vi den stora förmånen att ha slöjdämnet i skolan där vi faktiskt får möjlighet att ha tillgång till just detta och träna dessa förmågor, vilken guldgruva att ösa ur!
Klimatpsykologin beskriver också hur viktigt det är att få befinna sig i sammanhang med andra där man får möjligheter att utforska nya sätt att göra för att boosta vår benägenhet att göra förändringar och inte minst för att känna och göra HOPP!
Under detta pass kommer eleverna att få en bild av Fast fashion och Ultra fast fashion men även dess mer hållbara motsats - Slow fashion. Men till största delen kommer eleverna att få arbeta praktiskt och själva prova på olika sätt att utöva Slow fashion och känna på några olika sätt på hur man kan förlänga livet på plagg och hur man kan förändra dem och göra dem mer personliga. Allt kommer förmodligen inte bli snyggt och gå enkelt, men någonstans måste unga få chansen att börja prova, att gå från att scrolla till att göra.
Fördjupningstips:
Företaget Elfa som säljer förvaringslösningar
Johanna Leymann - föreläsare, författare och opinionsbildare inom hållbart mode:
Jennie Dahlén - föreläsare, författare och utbildare inom textil och hållbart mode
Återbruksidéer - sök på DIY, laga, sy osv.
Youtube
TikTok
Fler länkar finns i instruktionerna om det behövs. Men kom ihåg att fokus här ligger på att prova-göra inte på att fastna i att leta inspiration.
Praktiskt fix:
-
Gör ev. grupper (alternativt låt eleverna själva få göra grupper)
-
Förbered för att kunna visa bildspel GÖR
-
Tillgång till papper och pennor
Förbered de tre stationerna: (mycket av materialet är samma)
1. Laga något
-
Saxar
-
Synålar tunna och grova
-
Filtnålar
-
Disksvamp eller skumgummi som underlag till nåltovning
-
Limstift för att fästa lappar innan man syr (behöver ej vara textillim)
-
Tråd
-
Broderigarn i olika färger
-
Ull för torrtovning i olika färger
-
Skriv ut instruktioner (från bildspelet GÖR)
2. Gör om något
-
Saxar
-
Synålar tunna och grova
-
Limstift för att fästa lappar/applikationer innan man syr (behöver ej vara textillim)
-
Nålar för att kunna nåla fast applikationer
-
Tråd
-
Broderigarn i olika färger
-
Textilpennor
-
Tygspill
-
Skriv ut instruktioner (från bildspelet GÖR)
3. Påverka
-
Saxar
-
Synålar tunna och grova
-
Limstift för att fästa lappar/applikationer innan man syr (behöver ej vara textillim)
-
Nålar för att kunna nåla fast applikationer
-
Tråd
-
Broderigarn i olika färger
-
Textilpennor
-
Tygspill
-
Skriv ut instruktioner (från bildspelet GÖR)
Förslag på hur ni kan organisera för görandet:
-
När ni har gått igenom hela bildspelet har eleverna också fått sina instruktioner.
-
Samma instruktioner ligger sedan också utskrivna vid varje station. Uppmuntra att de hjälps åt att förstå instruktionerna i grupperna.
-
Klädhögen får fortfarande vara central i rummet. Varje grupp kommer att hämta kläder att utgå från ur den.
-
Dela upp eleverna i grupper om 4 pers i varje, de väljer station tillsammans i gruppen alternativt att du delar ut stationerna.
-
Man kanske hinner prova på fler stationer under de båda Gör-passen.
-
Kanske behöver ni komma överens om hur många grupper som ryms vid varje station samtidigt och hur ni vill med rast.
Upplägg
1. Introducera passet och vad det kommer att innehålla ⏰ 5 min
2. Bildspel ⏰ 20 min
Visa bildspelet GÖR som börjar i fast fashion och mikrotrender och landar i instruktioner för det egna görandet i grupperna. Till stöd har du som lärare berättarstöd i bildspelet, välj "öppna stödanteckningar" längst ner på den grå kanten under bildspelet, på de tre prickarna. Där finns även instruktioner och reflektionsfrågor. Det är även där du kan ladda ner bildspelet för att skriva ut instruktioner till stationerna samt om du behöver för visning.
Här gör du/ni som lärare en egen bedömning av hur mycket av bildspelet ni vill/behöver visa, ni kanske lägger upp passet på ert eget sätt och bara använder bildspelet som inspiration? Hur vill just ni ge instruktioner inför passet?
4. Släpp loss kreativiteten och sätt igång det stora görandet 🖐️⏰ 75 min
5. Visa varandra! (⏰ 10-20 min)
Utifrån det som skapats under passet får du som lärare ta ställning till på vilket vis eleverna får möjlighet att visa sitt “görande” för varandra. Antingen så känns det redan som att det har pågått under tiden och momentet känns överflödigt, eller så blir det naturligt att några vill visa och berätta lite mer.
Viktigt att detta moment blir kravlöst eftersom hela poängen har varit att få träna och prova-på. Resultaten är ju förmodligen nybörjarens!
6. Avrundning med reflektioner ⏰ 10 min
Förslag på frågor att utgå ifrån:
-
Hur gick det?
-
Har ni tips till varandra om man vill fortsätta prova hemma?
-
Kommer ni någon gång att fortsätta görandet hemma?
-
Skulle ni kunna tänka er att laga eller upcycla istället för att köpa nytt?
-
Och så vidare